Zo trek je Gen Z aan op de arbeidsmarkt: 5 tips om niet achter te blijven

Kirsten Klompers

Kirsten Klompers

Geplaatst op

Laatst bijgewerkt op

3 minuten lezen
jonge vrouw in meeting

Er is een nieuwe generatie de arbeidsmarkt aan het betreden: Generatie Z. Deze groep, geboren tussen circa 1995 en 2010, zal dit jaar naar verwachting 27% van de wereldwijde arbeidsmarkt vormen (bron: Queros). Als werkgever wil je dus weten hoe je deze Gen Z’ers moet aanspreken en binnenhalen in jouw organisatie. In dit artikel geven we je 5 tips om Gen Z aan te trekken.

1. Gebruik social media

Generatie Z zijn echte digital natives. Ze zijn opgegroeid met het internet, smartphones en social media. Grote kans dat ze dus via social media kanalen verschillende vacatures voorbij zien komen. Maak hier gebruik van en speel erop in. Instagram, Snapchat en TikTok zijn de meest gebruikte social media kanalen onder Gen Z, dus zorg ervoor dat je op deze plekken zichtbaar bent en vacatures deelt.

Tip: omdat Gen Z zo digital is verwachten ze niet alleen dat jouw website er op een laptop goed uit ziet, maar dat deze ook op de mobiel gebruiksvriendelijk is.

2. Wees transparant en authentiek

Ben open en eerlijk over hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Gen Z’ers hechten veel waarde aan deze kenmerken, en prikken er zo doorheen wanneer iets niet echt is. Ze willen zich herkennen in een merk dat dezelfde waarden en doelen heeft.

3. Focus op persoonlijke ontwikkeling

Gen Z vindt ontwikkelingsmogelijkheden erg belangrijk. Zij zijn op zoek naar een bedrijf waarin ze zichzelf kunnen blijven uitdagen en verder kunnen groeien.  Benoem daarom in je vacatures wat je te bieden hebt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Denk aan cursussen, opleidingen en rollen met meer verantwoordelijkheid. Wanneer je dit doet, sta je al 1-0 voor op de rest.

4. Maak ruimte voor flexibiliteit

Thuiswerken - oftewel hybride werken –  en het indelen van je eigen werktijden zie je steeds vaker in vacatureteksten staan. Een goede werk-privébalans is voor Gen Z namelijk geen optie meer, maar echt een moetje. Overweeg dus zeker om dit aan te bieden.

5. maak het werk betekenisvol

Gen Z’ers willen het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk werk doen wat impact heeft. Benoem in je vacature waarom de functie belangrijk is, en wat voor verschil er gemaakt wordt. Jonge professionals kiezen liever voor organisaties waarvan ze weten dat ze bijdragen aan een betere wereld.

Heb jij nieuw personeel nodig en zou je wat hulp hierbij willen krijgen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek! We denken graag met je mee.


Kirsten Klompers

Geschreven door

Kirsten Klompers

Content Marketeer